Klošmerl
grb
facebook logo  youtube logo  ЋИР / ENG

O DELU

Roman Gabrijela Ševaljea “Klošmerl” (1934) preveden je na tridesetak jezika i odštampan u milionskim tiražima. Ogroman uspeh ove satirične novele je uzrokovan specifičnim humorom i sjajnim karakterima koje Ševalje izvodi na scenu, uzimajući za povod svoje priče potentnu, apsurdnu situaciju. Predsednik opštine u izmišljenoj varošici u oblasti Božole, je obzanio zamisao koja će pokazati svetu koliko je progresivan grad Klošmerl. „Vođen svojim ambicijama i opštim dobrom stanovnika grada“, on je doneo odluku da se u njihovom mestu izgradi javni pisoar – od koristi svima, posebno javnoj higijeni i moralu i to na trgu u neposrednoj blizini crkve. Ovu odluku će, zdušno i na sav glas, podržati „progresivno građanstvo Klošmerla”, željno otvaranja ka svetu, ali će se protiv nje redom postrojiti konzervativni deo Klošmerlijanaca, rešen da „sačuva duh grada i crkvu kao njegovo središte, od bogohulnika i modernista“. Sukob dve struje, Urinofobista i Urinofilista, pretvoriće se u mali, bespoštedni palanački rat. Provincijska atmosfera malog grada i njeni malograđani tako su dobro ocrtani, da je ime Klošmerl postalo sinonim za malograđanštinu, ali i javni toalet.

Ševalje na svoj način nastavlja književnu tradiciju Rablea, Voltera i Molijera, a njegov satirični roman smatra se remek-delom moderne literature, jednim od rodonačelnika teatra apsurda.

O PREDSTAVI

U poratnom društvu (nakon I Svetskog rata) kada širom Evrope na sve strane niču spomenici sećanja na junaštvo i pale žrtve rata, na jugu Francuske u Klošmerlu gradska uprava odlučuje da subvertira ovu vrstu kolektivnog sećanja i okrene se ka razvoju svesti i pogleda u budućnost. Umesto istorijskog spomenika na centralnom trgu ove francuske provincije podignuto je ''primenjeno skulpturlano delo'', odnosno javni wc tj. pisoar. Ovaj ''spomenik'' postaje izvor svih konflikata, tačnije okidač svih razlika među stanovnicima Klošmerla koje će ih ni manje ni više dovesti do građanskog rata.

Nastala po motivima istoimenog satiričnog romana Gabrijela Ševaljea, “Klošmerl” je predstava o pokušaju kvazi-modernizacije tradicionalne sredine kao obliku političke strategije. Narativ romana, nastalog u kontekstu modernističkog razvoja zapadno evropskog društva prve polovine prošlog veka, poslužio je kao svojevrsni poligon za identifikaciju aktuelnih društveno-političkih sadržaja u tranzicionim društvima, kakvo je i naše.

Sukob tradicionalnog i modernog promišljanja razvoja društva se objašnjava rupturama u funkcionisanju jedne, uslovno rečeno izolovane zajednice. Ove pukotine kao hiperbole su u predstavi, kao i u romanu, predstavljene kroz različite mehanizme kritičke trivijalizacije progresa u konstrukcijama socijalno-kulturnih fenomena poput slobode građana, njihove jednakosti i pitanja identiteta.

Jezik predstave se, tako, razvija kao stilizovani scenski izraz (govorni, koreografski i glumački) omogućavajući jednu vrstu analitičkog i kritičkog detektovanja, imenovanja i diskutovanja tema iz romana i naše političke stvarnosti.

Dimitrije Kokanov

O PISCU

Gabrijel Ševalje (1895-1969) jedan je od najpopularnijih francuskih prozaista prošlog veka. Rođen je u Lionu, gde je završio Školu lepih umetnosti. Posle učešća u Velikom ratu odlikovan je Krstom rata i titulom Viteza Legije časti. Do objavljivanja prvog romana 1925. godine (“Strah”) bavio se različitim zanimanjima – predavao je crtanje, bio trgovački putnik, novinar. Objavio je sedamnaest romana, od kojih je većina prevedena na najznačajnije svetske jezike.

Najpopularnije delo “Klošmerl” deo je trilogije, uz “Klošmerl-Vavilon” (1951) i “Klošmerl-banja” (1963), o životu u izmišljenoj francuskoj varošici.

O REDITELjU

Kokan Mladenović (1970), rođen je u Nišu, Srbija. Završio je srednju glumačku školu u Nišu u klasi Mime Vuković-Kurić. Diplomirao na Katedri za pozorišnu i radio režiju Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu 1995. godine u klasi Miroslava Belovića i Nikole Jevtića.

Bio je umetnički direktor pozorišta «Dadov» , stalni reditelj iumetnički direktor Narodnog pozorišta u Somboru, direktor drame Narodnog pozorišta u Beogradu i upravnik pozorišta Atelje 212 u Beogradu.

Sa uspehom je režirao u pozorištima Srbije, Slovenije, Mađarske, Hrvatske,Rumunije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore. Predstave su mu pobeđivale na svim festivalima profesionalnih pozorišta u Srbiji, kao i na značajnim međunarodnim festivalima u Mađarskoj, Rumuniji, Bosni i Hercegovini i Makedoniji.

Ovo je treća saradnja jednog od najnagrađivanijih domaćih reditelja, Kokana Mladenovića sa BDP-om.

REŽIJE (izbor):

Eshil, Okovani Prometej, Aristofan, Lisistrata, Mir, Pravda, Šekspir Bogojavljenska noć, San letnje noći, Ukroćena goropad, Romeo i Julija, Sonnet 66, Bariko, Ilijada, Šekspir, Bunjuel, Miler, Hamlet, Džon Gej, Prosjačka opera, Aleksandar Dima, Tri musketara, Servantes, Don Kihot, Henrik Ibzen, Per Gint, Lars fon Trir, Dogvil, Mihail Bulgakov, K. Mladenović, Majstor i Margarita, Harms, Slučajevi, Tirso de Molina, Seviljski zavodnik i kameni gost, Ivo Andrić, Na Drini ćuprija, Bomarše, Figarova ženidba, Agota Krištof, Velika sveska, Ljubomir Simović, Putujuće pozorište Šopalović, Rado, Ragni, Mac Dermot, Kosa, Madač, Čovekova tragedija, Goran Stefanovski, Bahanalije, Dušan Kovačević, Maratonci trče počasni krug, Balkanski Špijun, Sabirni centar, Aleksandar Popović, Razvojni put Bore Šnajdera, Mrešćenje šarana, Goran Petrović, K. Mladenović, Opsada crkve Svetog Spasa, Velimir Lukić, Afera nedužne Anabele, Slobodan Selenič, Ruženje naroda u dva dela, Predrag Lucić, Alan Ford/Povratak otpisanih, Milena Bogavac, Jami distrikt, Majakovski, Oblak u pantalonama...

Vreme trajanja: 1 sat i 30 min.

Premijera: 23.04.2018.

PISAC
Gabrijel Ševalje


REŽIJA
Kokan Mladenović


DRAMATIZACIJA
Kokan Mladenović, Dimitrije Kokanov, Maša Stokić


DRAMATURZI
Dimitrije Kokanov, Maša Stokić


SCENOGRAF
Marija Kalabić


KOSTIMOGRAF
Dragica Laušević


KOMPOZITOR
Irena Popović Dragović


SCENSKI POKRET
Andreja Kulešević


SCENSKI GOVOR
Dr Dejan Sredojević


VIDEO RADOVI
Goran Balaban


JEZIČKA ADAPTACIJA
Dr Dejan Sredojević, Maša Stokić, Dimitrije Kokanov


ASISTENTI SCENOGRAFA
Erika Vujić, Vladimir Topalov


ASISTENT KOSTIMOGRAFA
Srđan Perić


ASISTENT REDITELjA
Zoran Maksić


VOĐA PROJEKTA
Srđan Obrenović


INSPICIJENT
Dejan Popović


SUFLER
Mina Korać


FOTOGRAFIJE
Goran Balaban, Marija Ivanišević


LICA

Žustin Pute - Šocika
Paulina Manov

Tafardel
Jovo Maksić

Bernar Samotras...
Aleksandar Jovanović

Baronica Kurbiš, Judita Tuminjon
Vesna Čipčić

Otac Ponos, Fransoa Tuminjon...
Branko Janković

Adela Torbajon
Milica Zarić

Artur Torbajon, Burdija, dr Smrtljak...
Ivan Tomić

Sidonija...
Milica Milša

Sen Šul, Alfred...
Milorad Damjanović

Roza Bivak
Anja Alač

Gđa Fuaš...
Slađana Vlajović

Žirodu
Boba Stojimirović

Klaudije Brodeken - Cipelica
Nikola Malbaša


PRODUKCIJA
BDP