Ples sa Bogovima
grb
facebook logo  youtube logo  ЋИР / ENG

O KOMADU

Drama Brajana Frila „Ples sa Bogovima“ (u originalu „Ples na praznik Lunase) imala je svetsku premijeru u irskom pozorištu Ebi, u Dablinu 1990. godine, a potom je komad izveden u Nјujorku na Brodveju i u Londonu na Vest Endu. Dobio je prestižne nagrade Toni i Olivije za najbolјu dramu. Osam godina kasnije, Pat O’Konor režirao je film sa Meril Strip i Majkl Gambonom u glavnim ulogama.

Ova neobična drama govori o uspomenama i životu jedne irske, ruralne porodice, koju čine pet neudatih žena, jedno vanbračno dete i brat koji se posle 25 godina vraća iz Afrike. Kroz njihove međusobne odnose, koji su istovremeno prožeti i smehom i tugom, i lјubavlјu i ogorčenošću, Fril nam dočarava život pojedinca u društvu koje se bori sa promenama i tranzicijom. Kao centralni motiv, Fril uzima irsku muziku i motive keltskog nasleđa, te se radnja odvija uoči lokalnog praznika Lunase, to jest, tradicionalnog žetvenog plesa. Ples, kao simbol slobode i čovekove snage i duha, direktno je suprotstavlјen nametnutim društvenim normama i rigidnosti male sredine u kojoj svako o svakom sve zna. Komad, na duhovit i ponegde ironičan način, predstavlјa surovu realnost društva koje se bori da pomiri tradicionalne vrednosti sa normama savremenog sveta koje mu se nameću.

O PISCU

Brajan Fril (1929, Severna Irska) svakako je najznačajniji i najuticajniji irski pisac današnjice. Frila, šta više, smatraju za najvećeg živog dramatičara engleskog govornog područja, za “irskog Čehova”, odnosno “sveopšte prihvaćeni glas Irske”.

Nјegovo dramsko stvaralaštvo zasnovano je na slikanju društvenih i političkih tema i Republike Irske i Severne Irske. Tokom šest decenija duge karijere napisao je preko trideset drama, a najčuvenije su “Filadelfija”, “Evo, stižem”, “Aristokrate”, te višestruko nagrađivani “Ples na praznik Lunase”. Nјegovi komadi redovno se izvode na Brodveju. Početkom devedesetih godina napisao je nekoliko adaptacija Čehovlјevih drama i priča.

Godine 1980. osnovao je zajedno sa glumcem Stivenom Riom – Fild dej teatar u severno-irskom gradu Londonderiju, a tri godine kasnije počeli su da objavlјuju tekstove o različitim istorijskim, kulturnim i umetničkim temama, namenjene akademskoj zajednici. Brajan Fril je član Američke akademije umetnosti i književnosti, Britanskog kralјevskog književnog društva i Irske akademije književnosti.

O REDITELjU

Dr. Aleksandar Saša Dunđerović je rođen u Beogradu. Diplomirao je pozorišnu režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu; master studije iz oblasti drame je završio na Univerzitetu Oklahoma (SAD), a doktorirao na pozorišnim studijama na Rojal Holovej Koledžu Univerziteta u Londonu (VB).

Komad Judžina O’Nila “Čežnja pod brestovima” – koji je režirao 1992. godine u beogradskom Narodnom pozorištu, izvođen je punih 9 godina na redovnom repertoaru. Kompaniju Kolektiv teatar osnovao je 2000. godine, sa sedištem u Liverpulu, a zaštitni znak ove trupe je multimedijalna, vaninstitucionalna, ansambl produkcija koja u prvi plan kreativnog procesa stavlјa glumca i novo čitanje klasičnih komada. Dr. Dunđerović je sa Kolektiv teatrom adaptirao, režirao i bio producent internacionalno nagrađivanih predstava igranih na festivalima u Velikoj Britaniji, Rumuniji, Iranu i Srbiji. Neke od njih su: “Rekonstruisani Ibi” po “Kralјu Ibiju” (2002), “Kabare Evropa” (2005), “Suđenje Haroldu Pinteru” (2006), “Klub Novi svetski poredak” po Pinterovim jednočinkama iz ciklusa “Novi svetski poredak” (2009), “Voćnjak” na osnovu “Višnjika” (2008-11), “Staklena menažerija” (2011), “Pakao je…” na osnovu “Čekajući Godoa” i “Božanstvene komedije” (2012), “Smrt trgovačkog putnika” (2013) i “Božićna bajka“ (2014).

Dr. Aleksandar Dunđerović predaje multimedijalno pozorište, režiju, glumu i kolektivni kreativni proces na univerzitetima u Irskoj, Velikoj Britaniji, Kanadi, Brazilu i Japanu. Od novembra 2014. godine je gostujući profesor na postdiplomskim studijama „Višemedijska umetnost“ na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Dr. Dunđerović je svetski ekspert u oblasti multimedijalnog pozorišta i autor više knjiga i eseja o multimedijalnom pozorištu, kinematografiji Roberta Lapaža, kao i o reditelјskom pozorištu u savremenom brazilskom teatru. Živi u Dablinu.

REČ REDITELjA

Jedno od centralnih pitanja u Frilovom komadu jeste: kako sačuvati lјudsku i duhovnu slobodu u doba represije i ekonomske krize; kako se prilagoditi promeni, a ne potonuti? Glavno pitanje koje se postavlјa u našoj inscenaciji je ujedno i glavna preokupacija likova – kada ćemo početi već jednom da živimo bolјe, to jest, kada ćemo početi da živimo. I baš kada poverujemo da je došlo naših pet minuta, baš tada, stvari krenu na gore.

Kroz kolaž monologa sećanja i igranih scena ispričana je sudbina porodice koja se potpuno promenila tokom nekoliko nedelјa jednog kobnog leta. Verovanje porodice da će im to leto doneti nešto dobro i preokret u životu, pretvorilo se u krah i raspad jednog doma. Fril na poetski način, uz tipičan irski humor, koristi ples i muziku kao sredstvo iskazivanja nacionalnog i keltskog kulturnog identiteta i dovodi ih u vezu sa paganskim i afričkim ritualima kao simbolima slobode, nasuprot istorijskim neminovnostima koje određuju lјudske sudbine i ograničenjima društvenih i religioznih normi i shvatanja. Uprkos tome, ova porodična patnja je puna lјubavi i smeha, koji su glavno oružje u suprotstavlјanju šturom svakodnevnom životu, u borbi da se opstane, da se i u teškim momentima nađe vera u život, čak i u okolnostima koje ne dozvolјavaju da ostvare najosnovnije želјe i snovi.

Predstava je zasnovana na glumcu kao nosiocu celokupnog kreativnog procesa. Ambijent je ostvaren multimedijalno: Projekcije irskog neba i drveta, koji su tipični za deo atlantske obale ovog ostrva gde je i smeštena radnja komada, prikazuju se istovremeno dok se odvija predstava na sceni („in realtime“). Kolektiv teatar primenjuje kolaborativni i grupni proces rada karakterističan za performans, gde težište nije na određenom konceptu, već na iskustvu i događajima koji se otkrivaju kroz sam proces rada. Ova predstava je proizvod međunarodne saradnje između Kolektiv teatra VB&Irska i Beogradskog dramskog pozorišta, kako produkciono tako i u umetničkom smislu.

Dr. Aleksandar Dunđerović

Vreme trajanja: 2 sata 05 min.

Premijera: 28.03.2015.

PRIJATELjI PROJEKTA:

bifstridon group

PISAC
Brajan Fril


PREVOD
Marica Vukomanović i Aleksandar Dunđerović


REŽIJA I SCENSKA VIZIJA
Aleksandar Dunđerović


KOSTIMOGRAF I STAJLING
Ana Kolbijanova


MULTIMEDIJA DIZAJN
Mateja Ristić


KAMERA
Želјka Krpetić


KOREOGRAF
Marko Mićić


SCENSKI POKRET
Ana Roza De Eizagejra Batler


ORGANIZATOR
Marija Batinica


INSPICIJENT
Zoran Milojević


SUFLER
Dragana Anđelković


FOTOGRAFIJE
Marija Ivanišević


DIREKTOR PRODUKCIJE KOLEKTIV TEATRA
Nenad Veličković


LICA

Kejt
Slađana Vlajović

Megi
Milica Zarić / Milena Pavlović Čučilović

Agnes
Bilјana Maletić Zaverla

Rouz
Nataša Marković

Kris
Aleksandra Anja Alač

Majkl, Geri
Ivan Tomić

Džek
Savo Radović

Dete
Filip Španović


KOPRODUKCIJA
BDP
Kolektiv teatra Velika Britanija/Irska