Trpele
grb
facebook logo  youtube logo  ЋИР / ENG

Komad „Trpele“ nastao je na osnovu dokumentarnog materijala – autentičnih ispovesti žena-žrtava nasilјa. Kao osnovno gradivo poslužili su transkripti intervjua koje je Helsinški odbor za lјudska prava u Srbiji obavio sa ženama koje su ubile svoje zlostavlјače.

O NASILjU

Muško nasilјe nad ženama je svaki čin protiv ženine volјe, a koji je ugrožava psihički, fizički, seksualno ili ekonomski. Nasilnik može biti član porodice (muž, sin, otac, brat, ujak…) ili bilo koji poznati (prijatelј, poznanik, šef, kolega) ili nepoznati muškarac. Važno je znati da se nasilјe može desiti svakoj ženi i da nasilјe nije posledica ženinog ponašanja nego sistema patrijarhata u kome muškarci imaju moć, a nasilјe nad ženama je način da oni tu moć održe. Statistike pokazuju da žrtva muškog nasilјa može biti bilo koja žena, bez obzira na godine i obrazovanje, materijalnu situaciju ili nacionalnost. Nasilnici mogu biti muškarci bilo koje profesije, nivoa obrazovanja, materijalne situacije, nacionalnosti. Najčešće se nasilnici ne mogu prepoznati, jer su u svom muškom ili profesionalnom društvu prihvaćeni, pa se čestikaže: “U selu je med, a u kući jed”.

Statistika:

Svaka treća žena u Srbiji je žrtva fizičkog nasilјa u porodici. Svaka druga žena u Srbiji je žrtva psihičkog nasilјa, a svaka četvrta je bar jednom u životu bila izložena fizičkom nasilјu u porodici. Svakog trećeg dana u crnim hronikama dnevnih novina u Srbiji izveštava se o delu koje je posledica nasilјa u porodici. Policiji se u Srbiji prijavlјuje samo 16,5% slučajeva nasilјa u porodici. U 25% ispitanih slučajeva nasilјe se ponavlјalo više od 5 puta. U 18% slučajeva, sem žene, zlostavlјani su i drugi članovi porodice. Čak 7.4% nasilnika koristi oružje ili oruđe kojim može da zada teške telesne povrede. U 74.8% slučajeva nasilјa nad ženama nasilnik je njen sadašnji ili bivši muž, a u ostalim sl. to su očevi, majke, deca… U 37.2% slučajeva nasilnik je pod dejstvom alkohola. Od svih prijavlјenih nasilničkih krivičnih dela u Evropi 25% se odnosi na zlostavlјanje supruga ili partnerki.

(Podaci preuzeti iz istraživanja Viktimološkog društva Srbije iz : V. Nikolić-Ristanović i M. Dokmanović – Međunarodni standardi o nasilјu u porodici i njihova primena na Zapadnom Balkanu, 2006. i V.Vlašković: Nasilјe u porodici, 2008., Izveštaja međunarodnog društva za praćenje zanemarivanja i zlostavlјanja dece, izveštaja Dečjeg fonda UN, Nacrta nacionalne strategije za prevenciju i zaštitu dece od nasilјa, Gerontološkog društva Srbije)

© 2013 Autonomni ženski centar

O KOMADU

Komad „Trpele“ nastao je na osnovu dokumentarnog materijala – autentičnih ispovesti žena-žrtava nasilјa. Kao osnovno gradivo poslužili su transkripti intervjua koje je Helsinški odbor za lјudska prava u Srbiji obavio sa ženama koje su ubile svoje zlostavlјače.Ali, i pored svoje ispovedne forme, on nije pokušaj da se te priče što verodostojnije prenesu publici. Tome služe novine. Ovaj komad i ova predstava su naš, pozorišni, pogled na jedan ozbilјan društveni problem.

Bavlјenje ovom temom dovelo nas je pred mnoge izazove. Gde ustanoviti granicu između dokumentarnog i fikcije? Koliko da ostanemo verni dokumentarnom materijalu? Kako ne biti patetičan? A kako ne biti suvo realan? Kako se izboriti sa apsurdnim postupcima naših likova? Kako da ih opravdamo? Da li da ih uopšte opravdamo? Da li sve ovo ima smisla kada nas stvarnost svakodnevno prevazilazi?

A mi pred našu publiku stavlјamo samo jedan izazov – da shvati da se takve stvari ne dešavaju negde drugde.

Milena Depolo

O AUTORIMA

Milena Depolo je diplomirala dramaturgiju na FDU u Beogradu 2006. godine. Od sezone 2007./2008. radi kao dramaturg u Pozorištu Boško Buha, u kome se njen rad fokusirao na stvaralaštvo za decu i mlade, i gde je sarađivala sa pozorišnim reditelјima svih generacija. Selektor je TIBA Festivala i član boarda ASSITEJ-a Srbija.

Izvedene drame: „Karakteri“ (Gradsko pozorište Podgorica, 2003.), „Karma Koma“ (Dadov, 2004.), „Ko je Loret?“ (Malo pozorište Duško Radović, 2009.), „One su htele nešto sasvim drugo“ (In stage, 2009.), „Škola rokenrola“ (Boško Buha, 2011.), „Cvrčak i Mrav“ (PL Pinokio, 2011.), kao i nekoliko dramatizacija. Takođe, pisala za televiziju: „Podijum“, „Štimofonija“, „Mi smo ta ekipa“, „Ono kao lјubav“ – RTS, „Taktik“ – MTV Adria, kao i scenarije za veliki broj event-ova.

Dobitnica Nagrade Josip Kulundžić na FDU (2004.), Nagrade Filmskog centra Srbije, na konkursu za razvoj scenarija (2006.) i Nagrade za najbolјi tekst na festivalu Pozorište Zvezdarište za komad „Cvrčak i Mrav“ (2012.).

Boban Skerlić je završio Fakultet dramskih umetnosti u Beogradu. Film: “Šangarepo ti ne rasteš lepo”, “Do koske” i “Top je bio vreo”. Pozorište: “Grobnica za Borisa Davidoviča” Danila Kiša u Dadovu (korežija sa Radivojem Andrićem), “Zmajovini pangalozi” Ivane Dimić i “Škola rokenrola” Milene Depolo u Pozorištu Boško Buha.

REČ REDITELjA

Kada muškarac ima pravo da bije ženu?

ako žena pogreši, ako je nervozan, ako popije, obavezno, ako ustaje pre šest, ako mu se hoće, ako se žena nećka, ako ga to uzbuđuje, ako je voli, ako je mrzi, ako se pravi fina, ako je prostakuša, ako mu odgovara, ako mu stavlјa primedbe, ako je ravnodušna, ako mu ne pomaže, ako mu se meša u posao, ako je nerotkinja, ako je sterilan, ako žena ima očekivanja, ako žena nema razumevanja, ako je umoran, ako ima višak energije, ako ima manjak para, ako žena gleda kroz prozor, ako mu ne da, ako mu je već jednom dala, ako je lјubomoran

Na robiji su. A nisu lopovi, ni razbojnici. Nisu ni ubice. A, ubile su. Ubile su kada više nisu mogle ili nisu htele da trpe. Zašto su do tada trpele? Ko je za to kriv? Same su krive. Krivi su i ubijeni. Krivi su što su ih premlaćivali, ponižavali, silovali.

Ali, kriv sam i ja koji ovo pišem i vi koji ovo čitate, ako ni zbog čega drugog, ono zbog toga što pripadamo društvu koje smatra da žena pripada muškarcu, da svako ima pravo da radi šta hoće u svoja četiri zida, da je razvod sramota, da muškarac ne sme biti slab, niti žena sme biti slobodna. Krivi smo zato što okrećemo glavu, zato što u te stvari ne treba da se mešamo, zato što su nam male batine prihvatlјive, zato što pristajemo da postoji makar jedan prihvatlјiv razlog da muškarac bije ženu.

Boban Skerlić

NAGRADE NA FESTIVALIMA

  • XIX Glumačke svečanosti „Milivoje Živanović“, Požarevac
    -NAGRADU PUBLIKE ZA GLUMICU VEČERI OSVOJILA DANICA RISTOVSKI
    -NAGRADU STRUČNOG ŽIRIJA ZA GLUMICU VEČERI OSVOJILA SLAĐANA VLAJOVIĆ
  • 59. Sterijino pozorje, Novi Sad
    -STERIJINA NAGRADA PUBLIKE ZA NAJBOLjU PREDSTAVU
    -STERIJINA NAGRADA ZA SCENSKI POKRET DODELjENA JE MARIJI MILENKOVIĆ
  • 17. Teatar fest „Petar Kočić“, Banja Luka, BiH
    -NAGRADU ZA NAJBOLjU ŽENSKU ULOGU OSVOJILE SU DANICA RISTOVSKI, MILICA ZARIĆ, NATAŠA MARKOVIĆ, PAULINA MANOV, MILENA PAVLOVIĆ ČUČILOVIĆ, SLAĐANA VLAJOVIĆJADRANKA SELEC
    -PREDSTAVA OSVOJILA NAGRADU „KORAK U HRABROST“ RADIO TELEVIZIJE REPUBLIKE SRPSKE
  • 9. Festival “Teatar u jednom dejstvu”, Mladenovac
    -NAGRADA ZA NAJBOLjU PREDSTAVU
  • 9. “Joakim Interfest”, Kragujevac
    -SPECIJALNA NAGRADA ZA DRUŠTVENI ANGAŽMAN I KOLEKTIVNU IGRU
    -NAGRADA PUBLIKE ZA NAJBOLjU PREDSTAVU
  • 19. Jugoslovenski pozorišni festival “Bez prevoda”, Užice
    -GLAVNA NAGRADA FESTIVALA ZA NAJBOLjU PREDSTAVU

Vreme trajanja: 1sat 35 min.

Premijera: 13.10.2013.

PRIJATELjI PROJEKTA:

PISAC
Milena Depolo i Boban Skerlić


REŽIJA
Boban Skerlić


SCENOGRAF
Boban Skerlić


KOSTIMOGRAF
Tatjana Radišić


KOMPOZITOR
Anja Đorđević


SCENSKI POKRET
Marija Milenković


LEKTOR
Dr. Ljilјana Mrkić Popović


ORGANIZATOR
Marija Batinica


INSPICIJENT
Zoran Milojević


FOTOGRAFIJE
Marija Ivanišević


LICA

Dunja
Ivana Nikolić

Grozda

Danica Ristovski

Jagoda

Jadranka Selec

Kupina

Milena Pavlović Čučilović

Malina

Nataša Marković

Nerandža

Slađana Vlajović

Višnja

Milica Zarić / Marija Milenković


PRODUKCIJA
BDP